پرتو درمان صمیمی

لوگوی پرتو درمان صمیمی
نمایندگی انحصاری کمپانی های کندلا و فوتونا در ایران
نمایندگی انحصاری کمپانی های کندلا و فوتونا در ایران
نمایندگی انحصاری کمپانی های کندلا و فوتونا در ایران

انتخاب مرکز مناسب جهت درمان رفع موهاي زائد

فهرست مطالب آنچه می‌خوانید

راهنمای انتخاب مرکز و کلینیک مناسب برای لیزر موهای زائد

امروزه یکی از مهمترین دلایل مراجعه بیماران به مراکز درمانی پوست و مو، رفع موهای زائد می باشد که یکی از متداولترین و بهترین روشهای رفع موهای زائد استفاده از دستگاههای لیزر مخصوص موهای زائد می باشد.

به دلیل تنوع دستگاههای مرتبط با درمان رفع موهای زائد، تعداد زیاد مراکز درمانی و تبلیغات گسترده در فضاهای مجازی در اغلب اوقات بیماران در زمان انتخاب مرکز مناسب جهت درمان رفع موهای زائد با سوالات زیادی مواجه میشوند.

  • چطور تایپ پوستی خودم را تشخیص بدم؟
  • با چه دستگاهی لیزر کنم؟
  • چند جلسه باید برای لیزر مراجعه کنم و هزینه کل جلسات لیزر چقدر میشود؟
  • بهترین موقع مراجعه برای درمان موهای زائد با لیزر چه زمانی است؟
  • کدام مرکز برای درمان موهای زائد خدمات بهتری ارائه می دهد؟

برای پیدا کردن پاسخ مناسب برای سوالات فوق و نهایتاً تصمیم گیری جهت انتخاب مرکز مناسب برای لیزر موهای زائد دانستن مطالبی که در زیر اشاره می کنیم ضروری است.

الف – روش تشخیص تایپ پوستی

مشخصات تایپ پوستی یک  I

رنگ پوست کاملا سفید ، رنگ چشم آبی روشن ، سبز یا خاکستری ، رنگ مو بلوند یا قرمز

پوست در معرض آفتاب به شدت حساس و همیشه دچار سوختگی می شود ولی هرگز رنگ نمی گیرد و برنزه نمی شود.

مشخصات تایپ پوستی دو II

رنگ پوست روشن ، رنگ چشم آبی ، سبز یا خاکستری و فندقی ، رنگ مو بلوند

در معرض آفتاب به شدت حساس و خیلی راحت دچار سوختگی می شود و خیلی کم رنگ می گیرد و یا برنزه می شود.

مشخصات تایپ پوستی سه III

رنگ پوست بژ است رنگ چشم آبی ، سبز، خاکستری ، فندقی و قهوه ای ، رنگ مو بلوند تیره یا فندقی

پوست در معرض آفتاب حساس و بعضی وقت ها دچار سوختگی می شود و به آرامی برنزه می شود.

مشخصات تایپ پوستی چهار IV

رنگ پوست قهوه ای روشن ، رنگ چشم قهوه ای تیره و رنگ مو قهوه ای تیره می باشد .

پوست حداقل حساسیت به آفتاب را دارد و دچار حداقل سوختگی در معرض آفتاب می شود و همیشه برنزه می شود.

مشخصات تایپ پوستی پنج V

رنگ پوست قهوه ای تیره ، رنگ چشم مشکی و یا قهوه ای تیره ، رنگ مو مشکی یا قهوه ای تیره می باشد .

پوست در برابر آفتاب حساس نیست و به ندرت در برابرآفتاب می سوزد و به خوبی برنزه می شود.

مشخصات تایپ پوستی شش VI

رنگ پوست قهوه ای تیره ، رنگ چشم مشکی و یا قهوه ای خیلی  تیره ، رنگ مو مشکی و یا قهوه ای خیلی تیره

پوست در برابر آفتاب حساس نیست و هرگز در برابر آفتاب دچارسوختگی نمی شود و به شدت رنگدانه دارد.

ب – معرفی تکنولوژي دستگاههاي رفع موهاي زائد

  • (Alexandrite) لیزر الکساندرایت یا همان الکس با طول موج 755 نانومتر مناسب برای تایپ پوستی 1 تا 4 و بهترین لیزر جهت تایپ پوستی اکثر ایرانی ها می باشد. همچنین این لیزر به دلیل طول موج کوتاهتر از سایر لیزرهای رفع موی زائد جذب بهتری در ملانین دارد و برای پوست های روشن بسیار مؤثر است.
  • (Nd: YAG) لیزر ان دی یاگ با طول موج 1064 نانومتر مناسب برای تایپ پوستی 1تا6 می باشد. این لیزر در کسانی که بتازگی آفتاب گرفته اند ولی التهاب پوست ندارند بهترین گزینه است.
  • (Diode) لیزر دایود با طول موج 800 تا 810 نانومتر مناسب برای تایپ پوستی 1 تا 4 و در مقایسه با دو لیزر الکساندرایت و ان دی یاگ درد بیشتری دارد . اغلب لیزرهای دایود از نوع لیزرهای تماسی هستند و به دلیل آغشته شدن سطح پوست با حجم زیادی از ژل ، مورد اقبال بیماران نبوده . اخیراً مدل های ایرانی این نوع لیزر وارد بازار شده و مواردی مشاهده شده که تولید کنندگان دستگاه های دایود را به عنوان الکس ارائه میکنند.
  • IPL و SHR و Elight: این سه متد درمان رفع موهای زائد لیزر نیستند ( نور تشدید شده هستند ) و غالباً متدهای قدیمی و ارزان جهت رفع موهای زائد می باشند که معمولاً در دستگاههای خانگی استفاده می شوند و البته اثربخشی آنها کوتاه است و خیلی زود موها رشد می کنند و به اندازه دستگاههای لیزر اثر ندارند

ج – روش انتخاب دستگاه مناسب جهت رفع موهاي زائد

با شناخت از تکنولوژیهای متفاوت دستگاههای رفع موهای زائد تصمیم گیری در خصوص انتخاب دستگاه مناسب جهت رفع موهای زائد در سه مرحله خلاصه میشود که البته اکیداً توصیه می شود این انتخاب با مشاوره پزشک انجام شود.

مرحله اول: تصمیم گیری در خصوص اینکه از دستگاههای لیزر جهت رفع موهای زائد استفاده کنید یا دستگاههای غیر لیزر.

مرحله دوم: تصمیم گیری در خصوص نوع تکنولوژی دستگاه ، مثلاً اگر انتخاب شما دستگاه لیزر است تصمیم گیری در این خصوص که از میان تکنولوژی های الکساندرایت، دایود یا ان دی یاگ کدام یک را استفاده کنید.

مرحله سوم: نسبت به نوع دستگاه و تکنولوژی که انتخاب شده است، کمپانی های معتبری که سازنده دستگاه با آن تکنولوزی هستند را شناسایی کنید. مثلاً اگر انتخاب شما الکساندرایت یا همان الکس است بررسی کنید که الکس ساخت کدام کمپانی معتبرتر است.

د – تعداد جلسات مراجعه جهت لیزر موهای زائد و هزینه کل دوره درمان:

تعداد جلسات مراجعه جهت درمان موهای زائد رابطه مستقیم دارد با نوع دستگاه، مرکز درمانی مراجعه شده و پروتکل های درمانی مورد استفاده. در صورت انتخاب صحیح دستگاه متناسب با تایپ پوستی و مراجعه به مراکز درمانی معتبر و درمان توسط افراد واجد صلاحیت با حداقل تعداد جلسات و صرف حداقل هزینه بهترین نتیجه درمانی حاصل می شود.

انتظار است درمان موهای زائد با 80% کاهش مو معمولاً در 6 تا 8 جلسه با موفقیت انجام شود اما این تعداد جلسات در افراد مختلف متفاوت می باشد و به عوامل مختلفی از جمله هورمونی و سن بستگی دارد و تخمین تعداد جلسات دقیق برای پزشک میسر نمی باشد.

انتخاب صحیح نوع دستگاه لیزر رفع موهاي زائد رابطه مستقیم با کاهش هزینه کل دوره درمان دارد

 در صورت عدم انتخاب صحیح نوع لیزر متناسب با تایپ پوستی، تعداد جلسات درمانی جهت رسیدن به نتیجه قابل قبول بسیار طولانی میشود و همین دلیل باعث تحمیل هزینه های خیلی سنگین به بیماران در طول دوره درمان خواهد شد. این اتفاق معمولا در خصوص افرادی که صرفاً به منظور پرداخت هزینه کم در یک جلسه و تحت تاثیر تبلیغات و بدون توجه به دستگاه و تکنولوژی آن که متناسب با پوستشان باشد به مراکز مراجعه می کنند و تحت درمان با دستگاه نامتناسب با پوستشان قرار می گیرند و به همین دلیل، درمانی که شاید قرار بود با شش جلسه انجام شود گاهی اوقات تا بیست جلسه هم طول میکشد و نهایتا از نتیجه درمان رضایت ندارند و از نظر اقتصادی هم متضرر شده اند.!

انتخاب درست مراکز درمانی و پروتکل هاي درمانی رابطه مستقیم با هزینه کل دوره درمان دارد

 همانطور که در مقدمه هم اشاره شد رفع موهای زائد توسط دستگاه لیزر یک درمان محسوب می شود و بسیار مهم است که این درمان زیر نظر پزشک انجام شود. عدم بکارگیری صحیح پارامترهای درمانی دستگاه، سبب می شود درمان در دوره مشخص به نتیجه نرسد و برای رسیدن به اثر بخشی مورد انتظار تعداد جلسات بیشتری جهت مراجعه مورد نیاز باشد. افرادی که بدون بررسی جهت درمان موهای زائد به مراکز غیر معتبر مراجعه می کنند و توسط دستگاههای غیر اورجینال یا افراد فاقد صلاحیت درمان لیزر را انجام می دهند با توجه به اینکه تحت درمان توسط پروتکل ها و پارامترهای درمانی صحیحی قرار نمی گیرند به جلسات بیشتر از حد انتظار جهت رسیدن به نتیجه رضایتبخش نیاز دارند و به همین دلیل می بایست هزینه بیشتری بابت کل جلسات درمانی صرف کنند.

ه – بهترین زمان مراجعه براي لیزر موهاي زائد بدن

بهترین زمان مراجعه برای لیزر موهای زائد بدن زمانی است که رنگ پوست در حالت طبیعی باشد و از طریق آفتاب گرفتگی یا سولار تیره نشده باشد. همچنین پیش از درمان، موها نباید از ریشه خارج شده باشند و از آخرین دوره اپیلاسیون یا الکترولیز حداقل یک ماه گذشته باشد. همچنین با توجه به اینکه امکان قرمز شدن یا ملتهب شدن پوست در برخی از افراد پس از لیزر وجود دارد پیش از مراسم های مهم، درمان لیزر موهای زائد توصیه نمی شود.

ي – معیار انتخاب مراکز لیزر

یکی از معیارهای اصلی خیلی از انتخاب ها در زندگی روزمره قیمت است اما عاقبت اولویت دادن به معیار قیمت و نادیده گرفتن سایر معیارها معمولا منجر به یک انتخاب ناموفق حتی از نظر توجیه اقتصادی می شود. در خصوص انتخاب مرکز لیزر، هر چند میزان صرف هزینه در طول دوره درمان بسیار مهم است اما عدم انتخاب صحیح دستگاه لیزر و مراکز درمانی صرفاً به دلیل پرداخت هزینه کمتر در یک جلسه، نتیجه ای جز عدم رضایت از درمان و هدر دادن پول و وقت ندارد.

لذا در خصوص انتخاب مراکز لیزر باید به موارد مهمی توجه کرد که نهایتاً منجر به یک انتخاب صحیح شود که علاوه بر رضایت و اثربخشی درمانی از نظر مالی هم توجیه داشته باشد

معیارهایی که در انتخاب یک مرکز لیزر باید به آن توجه کنیم بشرح زیر می باشند:

1 – مرکز لیزر مورد نظر دستگاه متناسب با تایپ پوستی شما را داشته باشد.

2 – دستگاه اورجینال و مورد تأیید شرکت نمایندگی یا کمپانی اصلی باشد.

جهت اطمینان از اصالت دستگاه ابتدا از سایت اداره کل تجهیزات پزشکی(www.imed.ir) قسمت استعلام وارد کنندگان یا تولید کنندگان نام کمپانی وارد کننده یا تولید کننده را استعلام کنید و سپس نام مرکزی که قصد مراجعه به آن را دارید از شرکت واردکننده یا تولید کننده استعلام فرمائید.

3 – با توجه به آشنایی و شناختی که از خلق و خو و روحیات شخصی خود دارید، حتماً پیش از مراجعه به مرکز از نحوه تماس هندپیس دستگاه با پوست خود (تماسی یا غیر تماسی بودن هندپیس دستگاه) مطلع شوید. عمده دستگاههایی که از طریق ژل با پوست در تماس هستند از نوع لیزرهای تماسی هستند و حتما پیش از درمان با این لیزرها از ضد عفونی شدن کامل سطح تماس آن مطمئن شوید. حتی در صورتی که لیزر غیر تماسی را انتخاب می کنید این حق شماست که از آن مرکز سری شخصی درخواست کنید و با خیال راحت لیزر کنید.

توجه داشته باشید که سری شخصی یک قطعه قابل نصب به هندپیس لیزر است که مرکز جهت درمان تحویل شما می دهد و قطعات یکبار مصرف یا کاور شده  و امثال آن سری شخصی محسوب نمی شوند.

4 درمان لیزر زیر نظر پزشک و توسط افراد واجد صلاحیت انجام شود

5 – خنک کننده دستگاه نقش خیلی مهمی در احساس آسایش بیمار در زمان لیزر دارد و لذا حتما از نوع سیستم خنک کننده دستگاه لیزر پیش از مراجعه مطلع شوید.

6 – از سایر امکانات شخصی و بهداشتی که آن مرکز در اختیار شما قرار می دهد مطلع شوید .

7 – با در نظر گرفتن موارد فوق هزینه یک دوره کامل درمانی مراکز را با هم مقایسه کنید.

8 – نهایتاً نسبت به محل زندگی خود بهترین مرکز لیزر را برای خود انتخاب کنید و این حق شماست که نسبت به هزینه ای که صرف نموده اید بیشترین و بهترین خدمات را از مراکز درخواست کنید.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 2 =

Scroll to Top